The ratio of the concept of “business reputation of economic entities” with related concepts.
DOI:
https://doi.org/10.31558/2518-7953.2018.1-2.16Keywords:
business reputation, business entity, goodwill, image, renown, prestige, publicity, honor, dignity, clienteleAbstract
The article deals with the issues of the ratio of the concept of “business reputation of economic entities” with related concepts. The value of business reputation leads to the need for a clear understanding of the concept of “business reputation of a business entity” as the object of legal relationship with its use and protection. However, this understanding is complicated by the lack of a clear distinction between the notion of business reputation of business entities and other related concepts, such as: goodwill, honor, dignity, image, renown, publicity, prestige, client. Determination of this issue is important for constructing the legal regime of business reputation, peculiarities of realization and protection of the right of business entities to business reputation, justification of the fact of causation and criteria for determining the amount of non-pecuniary damage inflicted on the business entity.
It is determined that the provisions of the current normative legal acts only partially regulate the issue under investigation, and in the scientific literature there is no single approach to the correlation of business reputation with related concepts.
It has been established that along with the term “business reputation”, which is enshrined in the law, other concepts (goodwill, renown, prestige, image, clients, publicity), which have certain common features with a business reputation, are used in the legal circulation and legal practice, but can not be fully identified with her each of the analyzed concepts has its own meaning and signs that indicate their originality.
Clarification of the correlation of these concepts, the study of their differences is important for developing a universal characterization of the concept of business reputation of the entity, ways of using it in the field of management and remedies.
References
Валитов Ш. М., Мальгин В. А. Взаимодействие власти и бизнеса: сущность, новые формы и тенденции, социальная ответственность. М., 2009. 208 с.
Гоц Л. М. Організаційно-економічний механізм оцінки ділової репутації промислового підприємства: автореф. дис. … канд. екон. наук: 08.00.04. Маріуполь, 2010. 23 с.
Федюк Л. В. Особисті немайнові права юридичних осіб: монографія. Івано-Франківськ: Прикарпатський національний університет ім. Василя Стефаника, 2013. 500 с.
Михалевич Е. В. О понятиях чести, достоинства и деловой репутации в российском гражданском праве. Мониторинг правоприменения. 2012. № 1. С. 39–44. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/o-ponyatiyah-chesti-dostoinstva-i-delovoy-reputatsii-v-rossiyskom-grazhdanskomprave (дата звернення 18.11.2018).
Власов А. А. Проблемы судебной защиты чести, достоинства и деловой репутации. М., 2000.
Коваль І. Ф. Право на ділову репутацію суб’єктів господарювання і його позасудовий захист від неправомірного використання: дис. … канд. юр. наук: 12.00.04. Донецьк, 2005. 180 с.
Анисимов А. Л. Честь, достоинство и деловая репутация под защитой закона. М., 2004. 88 с.
Стародубцев А. Теоретико-правові засади визначення поняття «ділова репутація». Науковий часопис Національної академії прокуратури України. 2015. № 2. С. 92–102.
Жидкова О. С. Цивільно-правовий механізм захисту права на недоторканність ділової репутації: автореф. дис. … канд. юрид. наук: 12.00.03. Харків, 2008. 20 с.
Ярешко О. В. Категорія «ділова репутація» в цивільному праві. Вісник Львівського університету. Серія юридична. 2008. Вип. 38. С. 312–315.
Махлин П. Как сказать по-русски: Занимательная этимология. К.: Феникс. 2013. 294 с.
Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел. К., 2007. 492 с.
Павленков Ф. Словарь иностранных слов, вошедших в состав русского языка. Составлен по Энциклопедическому Словарю Ф. Павленкова, с соответсвующими сокращениями в объяснении слов и добавлениями в их числе. 2-е изд. СПб., 1907. 464 с.
Колосок С. Авторитет та імідж в державному управлінні. Актуальні проблеми державного управління. 2001. № 1. С. 192–198.
Уланова Л. «Реноме» – это заимствованное слово. Что оно означает? URL: http://fb.ru/ article/148696/renome---eto-zaimstvovannoe-slovo-chto-ono-oznachaet (дата звернення 18.11.2018).
Соломанидина Т., Резонтов С., Новик В. Деловая репутація как одно из важнейших стратегических преимуществ компании. Управление персоналом. 2005. № 3. URL: http://www.toppersonal.ru/issue.html?379 (дата звернення 18.11.2018).
Арутюнов В. В. Паблисити в системе социальной ответственности российских корпораций: дис. … д-ра соц. наук: 22.00.08. Ростов-н/Д., 2005. 289 с.
Уразова А. О. Окремі аспекти поняття ділової репутації. Підприємництво, господарство і право. 2010. № 10. С. 82–86;
Попова Н. В. Маркетинг транспортных услуг: учеб. пособ. Х. 2002. 224 с.
Красуля С. Особенности коммуникаций при формировании имиджа. URL: http:// www.marketing.spb.ru/lib-comm/pr/image_making.htm (дата звернення 18.11.2018).
Фёдорова В. А. Соотношение понятий «имидж» и репутация предприятия. Економіка транспортного комплексу. 2014. № 23. С. 66–76.
Хортюк О. В. Співвідношення понять «ділова репутація», «гудвіл», «імідж», «престиж», «реноме». Часопис Київського університету права. 2010. № 4. С. 211–214.
Ефремова Т. Ф. Новый словарь русского языка. Толково-словообразовательный. М., 2000. 1232 с.
Коваль І. Ф. Право на ділову репутацію суб’єктів господарювання і його позасудовий захист від неправомірного використання: автореф. дис. … канд. юрид. наук: 12.00.04. Донецьк, 2005. 18 с.
Про затвердження Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 19: наказ Міністерства фінансів України від 7 липня 1999 р. № 163. Офіційний вісник України. 1999. № 30. Ст. 205. (Із змінами).
Податковий кодекс України: Закон України від 4 жовтня 2018 р. № 2530-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2011. № № 13–17. Ст. 112. (Із змінами).
Быкова Ю. Н. Деловая репутация как критерий финансовой устойчивости компании: автореф. дис. … канд. экон. наук: 08.00.10. Москва, 2008. 27 с.
Родионов О. В. Подходы к определению сущности понятия «деловая репутация предприятия». Управление проектами и развитие производства: Сб. науч. раб. 2005. № 4(16). С. 133–140.
Корнійчук А., Шичик Р. Гудвіл як інноваційна складова ділової репутації підприємства. Матеріали П’ятої Всеукраїнської науково-практичної конференції пам’яті почесного професора ТНТУ, академіка НАН України Чумаченка М. Г. «Інноваційні засади управління підприємствами в умовах сталого розвитку». ТНТУ імені Івана Пулюя, Тернопіль, 25 березня 2016 р. С. 54–55.
Ершова Е. А. Гудвилл бизнеса. Москва. 2013. 223 с.
Філософія: підручник / заг. ред. О. Г. Данильян, О. П. Дзьобань. Х.: «Право», 2013. 432 с.
Стефанчук Р. О. Захист честі, гідності та репутації в цивільному праві. Хмельницький ін-т регіонального управління та права. К.: Науковий світ, 2001. 306 с.
Про деякі питання практики застосування господарськими судами законодавства про інформацію: Інформаційний лист Вищого господарського суду України від 28.03.2007 р. № 01-8/184. Офіційний веб-портал Верховної Ради України. URL: http://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/v_184600-07 (дата звернення 18.11.2018).
Каменева К. О. Предприятия в Российской Федерации: имущественный комплекс в соотношении с организационно-правовой формой: дис. … канд. юрид. наук: 12.00.03. М., 2007. 151 с.
Черновол К. А. Гудвилл, клиентура и деловая репутация в практике толкования Европейским Судом по правам человека статьи 1 Протокола № 1 к Конвенции о защите прав человека и основних свобод. Гуманитарные, социально-экономические и общественные науки. 2017. № 8–9. С. 257–260. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/gudvill-klientura-i-delovaya-reputatsiya-v-praktike-tolkovaniya-evropeyskim-sudom-po-pravam-cheloveka-stati-1-protokola-1-k-konventsii-o.pdf (дата звернення 18.11.2018).